Recenzja serwisu: help2say

data publikacji: 2013-08-08

Odkąd doba kurczy się w zastraszającym tempie a czas, który mogę poświęcić na różne zajęcia skrócił się do minimum, zaczęłam bardzo doceniać proste i funkcjonalne serwisy edukacyjne, które rozwiązują jeden konkretny problem. Podobnie jest z aplikacjami mobilnymi - najbardziej cenię te, które pomagają mi w szlifowaniu wybranej umiejętności. Wiem, oznacza to rozdrobnienie się, ponieważ żeby nauka była kompleksowa, muszę ćwiczyć jednocześnie różne umiejętności, a żeby tego dokonać, powinnam mieć przynajmniej 4 aplikacje, które: pomogą mi w rozbudowaniu słownictwa, w ukształtowaniu rozumienia ze słuchu, poprawią zdolność pisania i poćwiczą ze mną wymowę. Chociaż wydaje się to absurdalne, to taki scenariusz byłby dla mnie idealny.

Dlaczego?

Dlatego, że podczas nauki, np. gramatyki, nie lubię być dekocentrowana zachętami do przeczytania w danym momencie "tips on writing" czy "tips on reading". Nie. Przychodzę do serwisu z konkretnym problemem i oczekuję pomocy w jego rozwiązaniu.

I tak właśnie jest z serwisem Help 2 Say. Serwis Help 2 Say jest serwisem typu: How to.. wbrew pozorom bardzo popularnego. Jeśli dobrze pamiętam, to yahoo uruchamiając swój serwis społecznościowy "Ask.com" był pionierem w tej dziedzinie. Cel był prosty i zrozumiały dla wszystkich: łączy pasjonatów różnych dziedzin w jednym miejscu, którzy wzajemnie pomagają sobie w rozwiązywaniu problemów i pokonywaniu napotkanych trudności. I tak serwis Help 2 say umożliwia Wam zadawanie pytań a zgromadzona społeczność odpowiada na nie. Korzyść jest dwustronna, głównie za sprawą programu lojalnościowego, opartego na gamifikacji: badges - im większa jest Twoja aktywność, tym więcej zdobywasz odznak za różne aktywności. I w zależności od tego, w czym się specjalizujesz, możesz być pionierem na przykład w zadawaniu pytań :) lub udzielaniu pomocnych odpowiedzi. Zanim jednak ruszysz do działania pamiętaj, że sama publikacja nie wystarczy - aby badge został przyznany, w wielu przypadkach jest tak, że Twoje pytanie powinno zostać wcześniej uznane przez społeczność za wartościowe, a udzielona odpowiedź za pomocną. Osoby, które nie czują potrzeby nieustannego dopytywania się o niuanse języków obcych mogą zostać redaktorami - editors. Redaktorzy mają za zadanie pilnowanie merytorycznego porządku. Fajna i przyjazna funkcja, nie uważacie?

No dobrze, ale od czego zacząć?

Aby zacząć, nie trzeba rejstrować konta. Po prostu wchodzicie w opcję: Ask a question button:

ask a question button

który to przenosi Was do formatki:

ask question form   

   Wypełniacie wszystkie pola, sprawdzacie poprawną pisownie i niestety pierwszy haczyk - bez wcześniejszego logowania lub rejestracji nie opublikujecie pytania. Także jeśli nie macie już tam swojego konta, będziecie musieli wykonać dodatkową pracę związaną z rejestracją konta.

Załóżmy jednak, że konto już jest gotowe i aktywne. Przechodzicie do działania! :)

Na stronie głównej jest licznik, który stale bije :) i po każdorazowym pojawieniu się nowego pytania, pokazuje kolejno liczbę opublikowanych pytań i wszystkich odpowiedzi. Jeśli interesuje Was konkretny problem, przeszukujecie serwis według czterech głównych kryteriów: active, newest, hottest i most voted.

Kryterium: active ładuje się automatycznie przy wejściu a stronę, ale wystarczy to przełączyć na newest, czyli najnowsze pytania lub odpowiedzi, hottest - najcześciej odpowiadane i most voted - najwyżej ocenione.

W ten sposób to społeczność daje Wam wskazówki odnośnie tego, od czego najlepiej zacząć przeglądanie.

ask question home page 

Na koniec warto wspomnieć, że pomimo największej popularności języka angielskiego, w tym serwisie znajdziecie również zagadnienia z innych języków, takich jak na przykład hiszpański, niemiecki, portugalski a nawet wietnamski!

Ciekawi mnie, czy korzystacie z dobrodziejstw tego typu rozwiązań? :)

Przeczytaj także:

Fiszki - aktywna nauka słówek

Learning vocabulary and practising tenses at the same time