Podręczniki kursowe kontra podręczniki uzupełniające

data publikacji: 2012-06-12

Długie weekendy lubię nie tylko za to, że są wolne od pracy czy szkoły w związku z czym większość wolnego czasu mogę przeznaczyć na ulubione zajęcia. Wiedząc o zbliżającym się lenistwie (w nadziei na bonus w postaci pięknej i słonecznej pogody) w środę przed Bożym Ciałem oddałam się pasji, którą kochają miliony kobiet - pasji kupowania. Tuż po pracy wybrałam się na książkowe zakupy, które zakończyły się drobnym szaleństwem. Ale takim pożytecznym :)

Stosik czerwcowy obfituje w takie pozycje jak:
1. "Blondynka na językach" - Beata Pawlikowska
2. "Test Yourself" - Liliana Kałafatiuk i Marzena Maciejko
3. "Na podbój Wielkiej Brytanii. Dwujęzyczny poradnik dla wyjeżdżających" - Maria Kurek-Evans
4. "Londyn. Biografia" - Peter Ackroyd

Pod lupą redakcji: Blondynka na językach. Angielski Brytyjski

To, co cieszy mnie najbardziej, jest stale rozwijający się rynek wydawniczy języków obcych. Ostatnie lata obfitują w nowości wydawnicze inne niż typowe komplety podręczników i zeszytów ćwiczeń przeznaczone do nauki na kursch językowych. Takie zestawy podręczników kursowych są bardzo ważne, ich struktura i model metodyczny przemyślane pod ogromnym naciskiem lektorów i metodyków oraz profesorów a wszystko po to, by dzieci, młodzież i dorośli z całego świata mieli szansę nauczyć się wybranego języka. 

Ale te zestawy, pomimo merytorycznej doskonałości, są również ograniczone i skończone w swoich możliwościach. Podręczniki kursowe mają za zadanie przede wszystkim wprowadzić nowe zagadnienie i lekko je przećwiczyć, ale nie powinny stanowić wyłączności. Podręczniki kursowe są zarówno dla nauczycieli, jak i uczniów drogowskazem wskazującym kierunki w nauce, porządkującym kolejność zagadnień i stopnie trudności. Każde nowe zagadnienie warto potraktować poważnie i przyłożyć się do zrozumienia i utrwalenia materiału - to wymaga więcej czasu i pracy, ale też daje dużo więcej przyjemności. I wbrew pozorom, jeśli więcej czasu przeznaczymy na dane zagadnienie już na starcie, to później nie trzeba będzie wracać do notatek i przypominać sobie zapomnianego materiału. Dlatego świetnym uzupełnieniem podręczników kursowych są wszelkiego typu podręczniki uzupełniające, poświęcone danym zagadnieniom, dostarczające nowych ćwiczeń i tekstów sprawdzających. 

W żmudnym procesie nauki języka obcego na pewno nie warto rezygnować z podręczników kursowych. Niezależnie od stopnia zaawansowania i poziomu znajomości języka - osoby już na poziomie średniozaawansowanym są w stanie uczyć się zamodzielnie z innych podręczników niż te kursowe - głównie dlatego, by nie stwarzać chaosu i mieć dobrze zaplanowaną naukę krok po kroku. Dotyczy to zwłaszcza osób mniej zorganizowanych, którym proces planowania przysparza trudności a ilość materiału do okiełznania może przytłaczać.

Zalety podręczników kursowych:
- rozdziały podzielone są na sekcje: (w przypadku podręcznika do nauki języka angielskiego) language focus, reading, english in use, listening, speaking, writing. Taki podział nie tylko odpowiada poszczególnym częściom egzaminu językowego, ale również szkoli i rozwija poszczególne umiejętności studenta. Przecież nie każdy, kto ukończy kurs, jest zobligowany do udziału w egzaminie po certyfikat językowy, natomiast każda szkoła zobowiązuje się, że student po ukończeniu danego kursu będzie władał językiem obcym w zakresie pisania, mówienia, czytania i rozumienia ze słuchu w stopniu adekwatnym do przerabianego poziomu, 

- wiele osób, ze względów lokalowych oraz finansowych nie może pozwolić sobie na zróżnicowane materiały przeznaczone na ćwiczenie konkretnej umiejętności, dlatego zazwyczaj w naszych pokojach czy bliblioteczkach nie posiadamy osobnego regału przeznaczonego na podręczniki rozwijające mówienie, na rozumienie ze słuchu, jeszcze kolejny na gramatykę czy pisanie. Zainwestowanie w podręcznik kursowy, nawet na etapie samodzielnej nauki, zapełnia lukę biblioteczną, dzięki czemu w każdym momencie naszego kursu możemy przećwiczyć inną umiejętność, 

- podręczniki kursowe składają się z zestawów wydawniczych: teacher's book, student's book, workbook with answers, key oraz CD. W ten sposób dzięki podręcznikowi dla nauczyciela jesteśmy w stanie zrozumieć wszystkie zagadnienia i sprawdzić czy udzielone odpowiedzi w podręczniku studenta są poprawne. Natomiast workbook, jak każda inna tego typu pozycja, pozwala na przećwiczenie partii materiału. Odkąd komputery zawitały do większości domów, CD stały się stałym dodatkiem do każdego zestawu podręczników kursowych.  

Zalety podręczników uzupełniających
Podręczniki uzupełniające w nauce języków obcych to wszystkie te podręczniki skoncentrowane na wybranej partii materiału badź szkoleniu określonej umiejętności. Bogata oferta wydawnicza każdego roku dostarcza nam nowe opracowania na temat gratyki języka obcego, nowe zestawy ćwiczeń poświęcone wybranym zagadnieniom gramatycznym bądź słówkom, czy samouczki wspierające rozwijanie umiejętności mówienia.
 
Dla mnie najważniejszymi zaletami są:
- bogata i różnorodna oferta, wzajemnie się uzupełniająca (na przykład poświęcona słownictwu),
- publikacje przygotowane przez rodzimych lektorów - popieram i wspieram promowanie polskich autorów, którzy na swoich kontach wydawniczych mają wiele ciekawych i przydatnych publikacji,
- przystępna cena
- niezależność - o ile trudno jest samodzielnie bądź na kursie uczyć się tylko z jednego podręcznika, np. Student's book nie zakupiwszy Workbook bądź Key, o tyle ucząc się z podręcznika uzupełniającego nie jesteśmy zmuszeni do transakcji wiązanej w postaci dokupienia kolejnej pozycji z serii wydawniczej. Dla osób o skromnym zapleczu finansowym to szalenie ważne, poza tym, wielu studentów nie przerabia wszystkich książek nawet w połowiem, po co więc stwarzać sztuczny tłok?    

W cyklu: Pod lupą redakcji znajdziecie kilka ciekawych (mam nadzieję! :)) recenzji podręczników uzupełniających, które w wielu przypadkach mogą zadziwić nie jeden podręcznik kursowy swoją fachowością i wysokim poziomem merytorycznym :)