Organizacja nauki - jak wykorzystać bloga do skutecznej nauki?

data publikacji: 2016-03-27

Jakiś czas temu pisaliśmy o zaletach organizowania sobie pracy i nauki, wykorzystując do tego celu prosty plan lekcji zbudowany na bazie excella. Ten arkusz jest dostępny praktycznie w każdym komputerze, a nawet jeśli ktoś nie korzysta z popularnych rozwiązań windowsa, może pobrać z sieci darmowego excella opracowanego na bazie opensource. Dzisiaj chcemy podpowiedzieć Wam inny, również darmowy, sposób, bardziej interaktywny, dla tych, których excelle nudzą, albo nie chcą tworzyć kolejnych plików, o których szybko się zapomina. Aplikacja z dzisiejszego odcinka jest o tyle ciekawa, że osadzona jest w sieci i sama o sobie przypomina. Fajne, prawda? No to zaczynamy.

Aby skorzystać z dobrodziejstwa aplikacji, którą Wam dzisiaj przedstawię, musicie spełnić koniecznie dwa warunki: po pierwsze mieć własne konto email oraz dostęp do internetu. Reszta to trochę czasu i fantazji. No i zapału do pracy :)

Duża część z Was z pewnością prowadzi własne blogi, a Ci, którzy ich nie prowadzą, może zaczną. Na pewno zdecydowana większość zna platformę blogową Wordpress, a przynajmniej o takowej słyszała. Aplikacja ta, bowiem, działa tylko z Wordpressem, tak więc konto tam i własny blog jest wymagane. Osobiście zachęcam do zarejestrowania bloga tylko dla tej aplikacji. Bloga jako takiego nie musicie prowadzić, wystarczy w ustawieniach wybrać opcję strony statycznej, na której zamieścicie krótką informację o celu i przeznaczeniu bloga, ot tak, na wszelki wypadek, jeśli jakaś zbłąkana duszyczka Was niechcący odwiedzi.

Jak ustawić stronę statyczną w moim blogu?

Ta opcja znajduje się w panelu admina -> settings -> reading
Z założenia zaznaczona jest wersja blogowa, wyświetlająca na stronie głównej najnowsze wpisy. Jednak wystarczy wybrać opcję: A static page, by ostatni wpis stał się jedynym wpisem na blogu. Zalecam wtedy umieszczenie krótkiego wyjaśnienia przeznaczenia bloga.

Organizacja pracy - jak zapanować nad nauką i nie zwariować?

Aplikacja o której piszę nazywa się WP Project Managment Ultimate i jest wtyczką (pluginem) pracującym na silniku Wordpress. Należy ją samemu odszukać i zainstalować ręcznie. Aby to zrobić trzeba wejść w: plugins -> add new plugins i w wyszukiwarce wpisać albo hasło projects albo pełną nazwę wtyczki.  Z listy, którą otrzymacie, należy wybrać tę konkretną wtyczką i kliknąć opcję: install. 

Organizacja pracy - jak zapanować nad nauką i nie zwariować?
 
Instalacja odbywa się automatycznie. Po zainstalowaniu należy upewnić się, czy wtyczka została aktywowana.Aby to sprawdzić trzeba z bocznego menu wybrać zakładkę Installed Plugins, odszukać WP Project Managment Ultimate i upewnić się jaki ma status.

Organizacja pracy - jak zapanować nad nauką i nie zwariować?


Po pomyślnej instalacji menu Waszego bloga wzbogaciło się o menu do zarządzania projektami.

Organizacja pracy - jak zapanować nad nauką i nie zwariować?

Od tej chwili każdy przedmiot, każde zadanie domowe, czy nauka do klasówki będzie traktowana jak osobny projekt!

Zasada dodawania projektów jest bardzo prosta. Korzystając z menu po lewej stronie, tworzycie nowy projekt wpisując mu unikalny tytuł i szczegółowy opis zadania. Następnie określacie szczegóły zadania, datę ważności, czyli np. dzień nauki, % zrealizowanego materiału, datę zakończenia zadania, czyli np. dzień klasówki czy dzień oddania pracy domowej.

Fajne jest to, że możecie zapraszać swoich kolegów i koleżanki do wspólnej nauki i pracy nad daną partią materiału. Wystarczy wtedy, że w ustawieniach bloga założycie nowe konto dla tej osoby, nadając mu uprawnienia autora. Pamiętać tylko należy, że w momencie tworzenia projektu, wskazujecie osoby upoważnienione do pracy nad projektem - inaczej nikt, oprócz Was nie będzie miał do niego dostępu.

A o to jak wygląda przykładowy projekt:


Po wypełnieniu wszystkich pól klikacię ikonę view, która otwiera przed Wami utworzony projekt. Oto co widzicie.
Pierwsza część: szczegóły projektu

Organizacja pracy - jak zapanować nad nauką i nie zwariować?

Następnie opis projektu:

Organizacja pracy - jak zapanować nad nauką i nie zwariować?
Jeśli zaprosicie znajomych do udziału w projektach, to korzystając z opcji komentowania, można prowadzić dyskusję dotyczącą zadania:

Organizacja pracy - jak zapanować nad nauką i nie zwariować?

Każda aktywność wykonana na utworzonych projektach powoduje wysłanie przez system powiadomienia o wszystkim, co się dzieje. Dzięki czemu będziecie na bieżąco informowani czy to o zbliżającym się terminie klasówki, o nowym komentarzu, czy o zakończeniu zadania po upływie wyznaczonego terminu.

Zachęcam do regularnego aktualizowania informacji o projekcie, dzięki czemu za jakiś czas łatwiej Wam będzie przypomnieć sobie, co zostało w tym temacie zrobione, a czego jeszcze brakuje. To także dodatkowa informacja o tym, czy potraficie pracować z systemami projektowymi, i czy w ogóle cokolwiek jest w stanie zmotywować Was do ciężkiej pracy jaką jest nauka :)

Organizacja pracy - jak zapanować nad nauką i nie zwariować?


Mam nadzieję, że pomysł na wykorzystanie dobrodziejstw internetu w organizacji pracy i nauki się Wam spodoba. Jeśli tak, podzielcie się swoimi wnioskami, zawsze fajnie czyta się historie z życia wzięte :)