Jak nauczyć się mówić po angielsku?

data publikacji: 2013-12-30

Jak poprawić speaking? albo Jak nauczyć się mówić po angielsku płynnie? albo Jak mówić lepiej po angielsku? To pytania, na które zawsze traficie, prędzej czy później, na różnych forach lub grupach dyskusyjnych o nauce języka angielskiego bądź języka obcego w ogóle. Umiejętność mówienia w języku obcym to jedna z najtrudniej przyswajalnych dla obcokrajowca umiejętności, ponieważ blokowana jest często strachem przed popełnieniem pomyłki, gafy językowej. Poza tym, bardzo trudno jest słuchać samego siebie i własnej wymowy, bo nie jesteśmy w naturalny sposób przyzwyczajenia do tego jak brzmimy, mówiąc po angielsku, hiszpańsku czy chińsku.

Na szczęście istnieją różne sposoby na to, by pomóc nam w przełamaniu bariery mówienia po angielsku. Niestety, nauka języka obcego ma tę ciemną stronę, że w przypadku rozwijania umiejętności mówienia po angielsku potrzebne jest towarzystwo. O ile jesteśmy w stanie nauczyć się słówek, gramatyki, różnych konstrukcji czy listeningu (rozumienia ze słuchu), o tyle do nauki płynnego mówienia po angielsku potrzebujemy partnera.

Zanim jednak przejdziemy do omawiania idealnego kandydata na naszego angielskojęzycznego rozmówcę, to zastanówmy się nad tym, czy jest coś, co możemy zrobić we własnym zakresie? Otóż tak, są takie rzeczy. Zaraz się nimi z Wami podzielę i mam nadzieję, że okażą się dla Was pomocne.

Ćwicząc rozumienie ze słuchu, tzw. listening, i oswajając się z brzmieniem i różnymi akcentami osób angielskojęzycznych oglądamy różne programy, seriale i filmy w oryginale. Początki zawsze są trudne, ale wytrwali przyznają, że po czasie adaptacji przychodzi poprawa - zauważamy, że rozumiemy coraz lepiej i więcej i nie jest to tylko kwestią znajomości danego słowa, bo możemy słyszeć je wielokrotnie, nie znając jego znaczenia, ale wyłapujemy je bez trudu, ponieważ osłuchaliśmy się z nim i zapamiętaliśmy je. Podobnie jest z uczeniem się mówienia po angielsku - pierwszy krok to przyzwyczaić się do brzmienia własnego głosu. Dawno temu nauczyciele języka obcego radzili, żeby nagrywać się na dyktafon i później w wolnej chwili odsłuchiwać przeczytane przez siebie teksty. Można i tak, ale moim zdaniem takie działania tylko opgarszały sytuację, ponieważ nagrywanie własnego głosu często zniekształcało go na jego niekorzyść.

Zadanie pierwsze

Najlepszym i sprawdzonym sposobem jest bardzo prosta rzecz - mianowicie:
1. wybierz tekst z książki, albo artykuł na tematy, którymi się interesujesz, albo załatw sobie książkę w oryginale tylko koniecznie taką, którą naprawdę będziesz zainteresowany.

2. ustal porę dnia, najlepiej codziennie i zarezerwuj sobie ten czas w kalendarzu -niech to będzie sztywne 15 minut przez pierwsze cztery tygodnie - warunek konieczny - codziennie! Jeśli z jakiegoś powodu wypadnie Ci spotkanie, odrób je następnego dnia, przedłużając o te dodatkowe 15 minut. Przeczytaj, w jaki sposób zrobić sobie dobry plan nauki.

3. usiądź wygodnie z tekstem i zacznij czytać na głos. Czytaj powoli, spokojnie, jeśli trzeba to kilka razy pod rząd ale czytaj na głos. W tym momencie nie chodzi o to, żeby przeczytać cały tekst w ustalone 15 minut, jeśli tekst jest dłuższy, albo idzie Ci wolniej, niech czas wyznacza granice. Kończysz czytanie w miejscu, w którym zegarek pokazał upływ 15 minut.

4. Jeśli napotkasz trudniejszy wyraz, powtarzaj go tak często, jak będzie trzeba.  Na tym etapie nie martw się tym, że nie rozumiesz znaczenia napotkanych słów. Nawet jeśli nie rozumiesz żadnego zdania, albo co drugie - to nic. To w tej chwili nie ma znaczenia, ponieważ te 15 minut jest przeznaczonych na naukę
mówienia a nie naukę słówek :)

5. przeczytawszy cały tekst, nawet kilka razy, wybierz jeden dzień w tygodniu na powtórkę. I spróbuj opowiedzieć własnymi słowami o tym, o czym był ten tekst. A może przywołasz słówa, które padły w tekście?

6. jak już przemaglowałeś tekst wzdłuż i wszerz, wróć do słówek, których znaczenie potrzebujesz wyjśnić. Ucząc się ich powinieś zauważyć, że w zasadzie już je umiesz, teraz tylko je sobie przypominasz!

7. na koniec ponownie zajmij się czytaniem, ale tym razem spróbuj przeczytać cały tekst szybko, ale wyraźnie.

Zadanie drugie

Kolejne zadanie to, ucząc się słówek, układajmy z nimi własne zdania, ale w taki sposób, by zawierały jakąś
określoną strukturę gramatyczną, np. tworzysz zdania z użyciem wszystkich możliwych czasów angielskich albo używając mowy zależnej, albo conditionals, albo wiele wiele innych konstrukcji gramatycznych, które są niezbędne do poprawnej komunikacji z obcokrajowcami. Na koniec, oczywiście, czytasz te zdania na głos :)

Wybór idealnego kandydata na partnera do speakingu

Natomiast jeśli jednocześnie chcesz wziąć kilka lekcji speakingu i szukasz do tego odpowiedniego lektora to:
- nie upieraj się przy Nativie. Nie każdy mówi poprawnie, to raz, dwa to Native nie będzie potrafił wyjaśnić Ci Twoich błędów tak jak zrobi to polski lektor. Poza tym są znacznie drożsi!

- szukaj i wybieraj dotąd, aż będziesz pewna, że lektor odpowiada Ci jako osoba, przede wszystkim. We wszystkim musi być chemia, jeśli spotkają się dwie alergicznie traktujące siebie osobości to nici z nauki a przyjemność czmychnie głęboko w las. Dobrej współpracy zawsze towarzyszy wzajemna chemia.

- poproś o bezpłatną lekcję próbną - podczas tej lekcji będziesz mieć okazję przekonania się na własnej skórze o tym, czy lektor przygotowuje się do lekcji z Tobą, z jakich korzysta materiałów - czy dobiera je pod Ciebie i Twoje zainteresowania, czy wręcz przeciwnie, są wybierane przypadkowo z różnych podręczników

- zwróć uwagę na to, czy lektor zna tekst, na którym macie pracować. Jeśli czyta go razem z Tobą, często korzysta ze wskazówek dla nauczycieli, nie jest kreatywny tylko szablonowo i bez polotu pracuje z tekstem - odpuść. Na dłuższą metę to nuda

I pamiętaj - lekcje speakingu mają to do siebie, że masz uczyć się mówienia a to oznacza, że kolejność jest taka: dostajesz do domu tekst i listę słówek, które opracowujesz samodzielnie. Tekst czytasz, wypisujesz pytania do lektora jeśli jest w nim coś, co trzeba wyjaśnić. Uczysz się słówek. Następnie spotykacie się podczas lekcji i rozmawiacie na temat tego tekstu. Chodzi o to, że nie możesz być zaskoczony nowym tekstem, którego masz prawo nie znać i z którym często wiąże się nowe słownictwo. Przy takim scenariuszu to żadna rozmowa. W dodatku mało rozwijająca, jeśli nie masz tej podstawy do rozmowy.

Zobacz także:

Jak wykorzystać blog do skutecznej nauki języka obcego?

Jak uczyć się języka obcego samemu